Wat je ogen verraden

Waarom gaan we op een eerste date eigenlijk naar de kroeg? Het geheim zit ‘m in de ogen.

Er is onderzoek gedaan naar de grootte van pupillen om de aantrekkingskracht tot iets of iemand te bepalen. En wat blijkt? Bij het zien van iets of iemand waartoe we ons aangetrokken voelen, vergroten onze pupillen. In het onderzoek The Eyes Have It, van de Amerikaanse onderzoekers Gerulf Rieger en Ritch C. Savin-Williams, testten ze met deze methode de seksuele voorkeur van de ‘proefpersonen’.

Dat resulteerde in verwijde pupillen bij homo’s wanneer ze seksueel getinte beelden van man-man seks zagen, verwijde pupillen bij heteromannen bij het zien van heteroseks, of twee vrouwen samen, enzovoort. Alleen bij de biseksuele groep was de seksuele voorkeur niet per se af te lezen aan de verandering van de pupilgrootte. Hun pupillen vergrootten meer bij het zien van één van de geslachten (man of vrouw, maar niet beiden).

Bij de ander kun je dus aflezen of hij of zij geïnteresseerd is in je. Kijk je date de volgende keer maar eens diep in de ogen, en dan de iris eromheen even negeren. Ik had het hierover met een date, en bij ons rees de vraag: spreken we daarom af in de kroeg, waar het donker is, met gegarandeerd grotere pupillen? Nemen we de grootte van de pupillen onbewust al jaren waar, en leiden we daar andermans interesse uit af?

Kan het zo zijn dat niet alleen de voorkeur getoond wordt in die fascinerende zwarte rondjes gecentreerd in de ogen, maar ook de aantrekkelijkheid ván diegene vergroot? Maakt het signaal dat de ander jou interessant vindt, diegene niet überhaupt al net iets interessanter of leuker?

Hess (1965) reported that an increase in pupil size was related to interest in a viewed object. He found further that males were more attracted to a picture of a female with dilated pupils that they were to an identical picture with undilated pupils.

Eckhard Hess onderzocht die aantrekkelijkheid van mensen met wijd openstaande pupillen. Hij gebruikte daarvoor foto’s van twee vrouwen. Achteraf maakte hij bij beide foto’s een duplicaat, maar met vergrootte pupillen. De vraag: waartoe voelen mannen zich meer aangetrokken?

Schermafbeelding 2016-10-26 om 13.21.12

Geen van de mannen merkte het verschil in de foto concreet op. Wel gaven ze een andere omschrijving bij de kleine en grote pupillen. Je kunt bijna raden waar de opsomming ‘hard, kil en egoïstisch’ bij hoort. Net als dat je de omschrijving ‘zacht, vrouwelijk en mooi’ zelf waarschijnlijk ook toekent aan de vrouw met de uiteengezette pupillen.

Om tot die weerzinwekkende ogen te komen, gebruikten vrouwen de drug belladonna, ‘mooie vrouw’. Dit druppelde ze in hun ogen, waardoor de pupillen groter werden.

Maar waaróm vinden we de vrouwen met grote ogen aantrekkelijker? Allereerst hebben jonge mensen grotere pupillen dan oudere mensen, dus het is een teken van vruchtbaarheid. En jonge mensen worden over het algemeen aantrekkelijker gevonden. Daarnaast, ik schreef het al eerder, tonen grote pupillen interesse. Wat we zagen in het experiment naar seksuele voorkeur, kun je dus in de ogen zien waartoe de ánder zich voelt aangetrokken.

Maar het werkt niet alleen bij mensen. In een onderzoek van Paul W. Beaver werd de pupilvergroting gemeten bij het tonen van eten. Mensen die al geruime vijf uur niks gegeten hadden, kregen bij het zien van twintig eetfoto’s grotere pupillen dan de mensen die net ervoor hun lunch verorberd hadden. We kunnen dus in ogen aflezen waar iemand naar hunkert of verlangt: dus ook wanneer de blik op jou gericht is.

Ik denk dat we mogen concluderen dat bovenstaande een logische verklaring biedt voor eerste dates in een donkere kroeg. We tonen er niet alleen onze aantrekkingskracht tot de ander mee, de ander vindt ons ook daadwerkelijk aantrekkelijker. Vind je iemand nou tóch niet leuk en wil je het misverstand de wereld uithelpen, spreek dan de volgende keer in het park af. Als de zon schijnt.


Dit artikel schreef ik voor Mindshakes.

Advertisements

Laat weten wat je ervan vindt!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s