Get dirty before feeling clean

‘Sometimes you have to get dirty to feel clean again…’
De openingszin van Sex, een voorstelling op de Parade in Utrecht dit jaar. Sex, omdat seks verkoopt. Althans, dat is wat de verkoper riep. Het stuk wordt als volgt omschreven op de website:

‘Everything in the world is about sex, except sex. Sex is about power.’ (Oscar Wilde) ‘A lot of people are afraid to say what they want. That’s why they don’t get what they want.’ ‘I am my own experiment.’ (Madonna) Blush behandelt 10463885_10152381403774191_1886247094190733752_n (1)seksualiteit en de evolutie van seks. Een spoedcursus en een joyride in één! Cultuur versus natuur, machtsverhoudingen en het wisselen tussen de sekses. Van my little pony tot aan een darkroom … Totaaltheater in z’n meest sexy vorm. Blush zijn drie jonge multi talenten. Verrassend, magisch, eigenzinnig en androgyn.

Een veelbelovende intro, waaruit ik durfde op te maken dat het zou gaan om een maatschappelijk vraagstuk, dat in het stuk duidelijk naar voren zou komen. Of ben ik te goedgelovig? Verrassend was het zeker, androgyn inclusief ballonnen en magisch… Drie halfnaakte mannen op een rijtje; dat kan best magisch zijn.

De zaal was intiem, donker en het publiek zat schouder en schouder in de rokerige tent. De lampen gingen uit, de gastheer dook achter de coulisse en een stem vulde de zaal. Een stem alsof deze vervormd was, om onherkenbaar te blijven. De mannen kwamen op, alledrie met een zak over hun hoofd. De anonimiteit was in zijn geheel doorgevoerd. Ik bleef denken aan te titel: Sex. Voor mij stonden drie mannen, met een zak over hun hoofd en een stem op de achtergrond met filosofische gedachtespinsels. Het ging over seks, maar sexy was het niet.10478166_10152411968154191_6810701740609960138_n

Na een grondchoreografie en krachtige, strakke armbewegingen, trok de eerste man zijn broek uit. Hij streelde zichzelf langs zijn nek, en ik liet mijn blik afdwalen naar het publiek. Tegenover mij zaten oudere mannen, waarschijnlijk meegesleurd door hun vrouw, die niet goed wisten waar ze kijken moesten. Achter hen zaten meisjes driftig met hun telefoon in de weer, om alles wat er gebeurde vast te leggen. Schuin voor mij keek een jongen zijn vriendin telkens met een scheef oog aan: ‘Waarom moet ik hier naar kijken?’

De anonimiteit maakte plaats voor drie glimmende mannenlijven, enkel nog gehuld in een zwarte slip. De muziek veranderde naar een ander niveau, en de energie was voelbaar op de tribune. Dansend werd er gesmeekt om seks, kronkelende lijven over de grond. En niet veel later werd de boodschap van het stuk duidelijk. Fluisterend begonnen ze: ‘Pick me… Take me… Choose me…’ En wanhopiger werd het: ‘Please, pick me! No, take me! Ahw, choose me!’ En schreeuwend smeekten ze ons: ‘Pick me!! Take me! No! Choose me!’ Seks gebruiken om gekozen te worden.

10505390_10152411968214191_8607822762765412485_nHet was tijd voor vrouwelijk schoon. Lippenstift werd aangebracht, van roze tot felrood. De hakken werden om hun voeten gebonden en de reusachtige ballonnen verstopt onder huidkleurige hemdjes. Met verschillende pruiken konden ze van rol wisselen, en zo werd er een seksvoorlichting gegeven. De standjes werden voorgedaan, inclusief handstanden en ongegeneerde poses waarin de benen wijd gespreid waren.

De vrouwenkostuums werden voor het laatste thema vervangen door My Little Pony kostuums. Roze pakjes met regenbogen en paardenpony’s op hun hoofd gebonden. My Little Pony, een fetisj, een levenswijze en een onderwerp waar documentaires aan worden gewijd. Een thema dat door menig mens niet in verband wordt gebracht met seks. Maar stel nu, dat dit de manier is om opgewonden te raken, het idee te vrijen met een kinderlijk My Little Pony figuur. Dan moet ook dat besproken worden. Met het vrolijke deuntje op de achtergrond, dansten de drie mannen in hun strakke pakjes verder.2014-07-26 18.24.39

Ik heb gelachen, geamuseerd naar de mannen tegenover mij gekeken en me afgevraagd of ik naar hetero- of homoseks aan het kijken was. Maakt het uit? Nee. Maar enige nuance was voor de toeschouwer misschien handig geweest. Ging dit enkel om acceptatie, of was er een andere boodschap die onbesproken bleef? Waren dit hetero mannen die iedere vorm van seks ongegeneerd behandelden, of waren dit homo’s die zelf de bevestiging en acceptatie opzochten?

De combinatie van muziek, dans en zwetende lijven maakten het een show waarvan de energie voelbaar was. Indrukwekkend waren de strakke bewegingen, de intense blikken en het goede acteerwerk. De boodschap bleef vaag, waardoor de ‘Sex sells’ als beste motief was gekozen. Het klopt, dat seks verkoopt. Ook ik ben er heen gegaan. Maar ik liep weg met een onbevredigd gevoel. Ging dit over seks, of ging dit over gebrek aan acceptatie?

Laat weten wat je ervan vindt!

