Een leeg condoommandje op een tafel op de speelzolder

Deel 3

amourette-still-4…Ik kijk de vrouw met de rode lingerie aan en vraag: ‘Zou je met ons mee willen lopen naar boven?’ Er verschijnt een grote glimlach op haar gezicht: ‘Natuurlijk wil ik dat, laat je drankje maar staan… Dat mag niet mee naar boven.’

En ook ik word aan de keuring onderworpen

Snel neem ik nog een slok en zet dan mijn glas met trillende handen terug op de bar. Ik schuif mijn kruk aan en merk dat ik naar de grond kijk. Opeens ben ik me heel bewust van mijn aanwezigheid. Ik ben daar. Tussen de mensen die uit zijn op een avondje seks. Alleen voor die avond, met een vrouw of man die hoogstwaarschijnlijk niet aan hun eisen zal voldoen. Ik ben daar. En ook ik word aan de keuring onderworpen.

Ik ben onderweg naar een ruimte waar mensen seks hebben

Op de trap naar boven blijven de mannen stilstaan. Bij een van hen verschijnen er twinkelingen in zijn ogen. Ik voel zijn blik over mijn lijf glijden. Hij blijft me volgen, tot ik bovenaan de trap de hoek om ga. Fuck. Ik ben onderweg naar een ruimte waar mensen seks hebben. Anders dan bij het triootje op de bank, ga ik er nu naar op zoek. Ik ben degene die de trap oploopt en straks oog in oog komt te staan met seksende mensen.

Ik hoor mensen kreunen!

De tweede trap is een wenteltrap die naar de zolder leidt. De speelzolder/ballenbak/het reuze matras/de orgieruimte… Onderaan de trap schrik ik van een bekend geluid. Gekreun. Ik hoor mensen kreunen! Seksgekreun. Ik voel mijn hart sneller kloppen en ik probeer mijn ademhaling onder controle te krijgen. Links van me is een ander stel bezig, in een van de kamertjes. Hij houdt zich stil en wacht tot we voorbij gelopen zijn. Hij is groot en ontneemt het zicht op de vrouw onder hem. Ik wend gauw mijn blik af en kijk naar boven.

ik blijf in het midden staan, met mijn rug naar de muur

Ik sta boven. De zolder is smal, smaller dan ik had verwacht. Links zijn ramen. Voor de ramen hangen gordijntjes die in ieder willekeurig huis hadden kunnen hangen. Rechts is een muur die wat naar voren helt. In de muur zitten gaten. Links en rechts zit een doorgang, ter grootte van een deuropening. In het midden zijn op verschillende hoogtes kijkgaten gemaakt. Het hoogpolige tapijt dat op de muur is bevestigd maakt de kijkgaten lieflijk. De vrouw in de rode lingerie gaat zitten op het tafeltje in de hoek en ik blijf in het midden staan, met mijn rug naar de muur.

‘Op die kussentjes ga ik sowieso nooit liggen, die zijn vast al heel vies’

amourette-still-1Achter mij zijn verschillende groepjes seks aan het hebben. Rechts zit een vrouw op een man. Hij houdt haar heupen vast. Zijn hoofd verdwijnt half in de stapel kussens. Haar gezicht is precies achter de muur en blijft mij bespaard. ‘Ik neem altijd handdoeken mee,’ zegt de vrouw in de rode lingerie. ‘Echt fris vind ik het niet, om op dat matras zelf te liggen. Op die kussentjes ga ik sowieso nooit liggen, die zijn vast al heel vies.’ Zonder blikken of blozen pakt ze het mandje dat achter haar ligt. ‘Kijk, hierin liggen normaal gesproken condooms.’

Het is donker en voor een paar seconden zie ik niks

Ze praat veel te hard, naar mijn idee. Het gekreun vanachter de muur verdwijnt wat naar de achtergrond zolang ik met haar praat. ‘Kijk maar even door een van de gaten,’ zegt ze. Ik giechel, als ik wegloop zonder gekeken te hebben krijg ik spijt. Achter het tafeltje zit een gat, precies op ooghoogte. Het is donker en voor een paar seconden zie ik niks. Ik voel een lachbui opkomen als ik opeens een mannenlijf herken en dan recht in zijn ogen kijk. Ik stap naar achteren, om Zoë ook te laten kijken.

De hoeveelheid naakt is te intimiderend

Zonder dat ik het doorhad, heeft zich een groep mannen om ons heen verzameld. De vrouw in de rode lingerie: ‘Dit bedoel ik nou, dan staan er opeens allemaal naakte mannen om je heen.’ Ik kijk over mijn schouder en zie nog net hoe een man het condoom van zijn halfstijve pik aftrekt. Zijn blik ontwijkend probeer ik te zien hoeveel mannen het precies zijn, maar de hoeveelheid naakt is te intimiderend. ‘Ik voel me als in een bibliotheek,’ fluister ik. ‘Alsof ik niks mag zeggen hier.’

Om terug naar beneden te gaan moeten we langs de naakte mannen. Ik probeer recht voor me uit te kijken maar zie toch de man met zijn hoofd in de kussens nog in mijn ooghoek. Hij is oud. Kalend. En lelijk. Heel lelijk. Ook nu kan ik haar gezicht net niet zien. Misschien maar goed ook.

Haar ogen zijn groot, van alles wat boven te zien was

Ik loop de trap af. Op de overloop, net boven de volgende trap, blijf ik staan. Mijn ademhaling gaat snel, ik heb er geen controle meer over. Ik kijk Zoë aan. Ze heeft blosjes op haar wangen. Haar ogen zijn groot, van alles wat boven te zien was. ‘Laten we nog wat drinken,’ zegt ze, als meer mensen zich om ons heen verzamelen. Weer dezelfde man, van het condoom en een eerder onverstaanbaar gesprek met Zoë, staat achter haar. ‘Is goed,’ zeg ik. We lopen de trap af, weg van de seks.

‘Nog een wodka?’ ‘Graag!’

De kruk waar ik op wil gaan zitten schuif ik snel weer terug. De vorige persoon die op deze kruk zat, heeft een grote vlek achtergelaten. Het glimt, alsof zijn of haar billen onder de olie zaten. Die afdruk zit nu op de kruk. Ik loop verder, op zoek naar een schone kruk… Na drie krukken geef ik het op en ik trek voor de zekerheid mijn jurkje wat naar beneden voor ik ga zitten. ‘Nog een wodka?’ ‘Graag!’ antwoordt Zoë.

‘Je hebt zeker naar andere dingen gekeken?’

Amourette 2‘Proost! Op iedereen onder de dertig!’ Naast ons is een jongen komen staan. Omar. 29 jaar. Kleiner dan ik maar met een grotere buik. Hij heeft een gebit dat hem sympathiek maakt. Een mooi gebit. Met hele mooie tanden. Dan krullen zijn mondhoeken wat omhoog en lacht hij zijn tanden bloot. ‘Ik zag jullie wel kijken net, vonden jullie het leuk?’ Ik sta met mijn mond vol tanden, minder mooi dan die van hem. Ik heb hem helemaal niet gezien. ‘Sorry, maar ik heb geen gezichten gezien,’ zeg ik. Hij lacht: ‘Je hebt zeker naar andere dingen gekeken?’

Het puntje van zijn tong gaat langs  zijn lippen

Omar was het, op de bank. Hij was het, die met een grijns op zijn gezicht achterover leunde terwijl de vrouw haar lippen om zijn penis sloot. Zonder na te denken zeg ik: ‘Oh, was jíj dat? Nou, dat vond ik echt niet leuk om te zien!’ Hij lacht. Gelukkig. Het puntje van zijn tong gaat langs  zijn lippen terwijl hij ons aandachtig bekijkt. Tegen Zoë zegt hij: ‘Jij lijkt me bescheiden, niet zo dominant.’ Tegen mij zegt hij: ‘Jij lijkt me een wilde, volgens mij heb jij wel graag de touwtjes in handen.

Er ontstaat een spelletje, hij probeert ons zo goed mogelijk in te schatten. Hij voorspelt dat we nog vaak terug zullen komen. Op een eigenwijze manier test hij onze grenzen, of we mee naar boven gaan. Beide lachen we, en beschouwen we deze vraag als teken om juist naar beneden te gaan, om een laatste sigaret te roken.

De koude wind voelt fijn op mijn gloeiende wangen

Nog vol spanning stappen we om half één op de fiets. Gelukkig is het fris buiten, de koude wind voelt fijn op mijn gloeiende wangen. We vervallen van lachbui in stomme verbazing, bellen nog met mensen om onze overgebleven zenuwen eruit de blèren en fietsen een kwartier sneller dan op de heenweg. Eenmaal thuis plof ik op bed. Ik besef nog niet wat ik gezien heb. Dat moment komt nog wel…

Laat weten wat je ervan vindt!

