Seksvoorlichting van Dokter Corrie: ‘Ik zal even voordoen hoe je moet zoenen, ik pak mijn assistent er bij.’

Er is ophef ontstaan over Dokter Corrie, onderdeel van het programma Schooltv Weekjournaal. Het programma zou de keuzevrijheid van ouders beperken, seks belachelijk maken en ‘het is niet aan Dokter Corrie om kinderen op te voeden’. Ze geeft naar aanleiding van problemen die bekende Nederlanders in hun puberteit hebben ervaring seksuele voorlichting. Verschillende onderwerpen worden besproken, zoals puistjes, schaamhaar, eerste verliefdheid en de eerste erectie. Een aantal ouders is in opstand gekomen, zij vinden dat seks in dit programma belachelijk wordt gemaakt.

Dokter Corrie is een typetje, een karikatuur. Ze wordt gespeeld door Martine Sandifort, onder andere bekend van Kopspijkers en Toscane. Ook in die programma’s speelt ze typetjes, zo is de bij Kopspijkers bekend geworden door haar imitatie van de door sipheid geplaagde prinses Margarita. In haar rol van Dokter Corrie straalt ze en de gesprekken met de bekende Nederlanders zijn keer op keer openhartig en lachwekkend.

Wordt seks belachelijk gemaakt door haar of behandelt ze het onderwerp naar mening van enkele ouders te progressief? Eerder al vroeg ik me naar aanleiding van een oude aflevering van Theo en Thea af hoe het gesprek over seks nog gevoerd kan worden. Zijn we conservatiever geworden dan tien jaar geleden? Mogen er geen grapjes meer gemaakt worden zoals Martine Sandifort dat doet als Dokter Corrie?

De bekende Nederlanders chatten over een vraag waar ze graag antwoord op hadden gehad tijdens hun puberteit. Op die manier worden problemen waar jongeren nu mogelijk ook last van hebben behandeld. Willie Wartaal, rapper bij de Jeugd van Tegenwoordig, chat met Dokter Corrie over zijn eerste erectie, wat hij ook wel zijn konijntje noemt:

Anna Alicia, ex-deelneemster van de talentenshow So You Think You Can Dance en finalist van Expeditie Robbinson 2013, chat over wel of niet zoenen. Wanneer je iets niet wilt doen, durf dan nee te zeggen. Zij vond het zelf altijd best moeilijk maar heeft toch pas gezoend met de jongen waarmee ze dat echt wilde. Na het chatgesprek bespreekt Dokter Corrie wat seksueel misbruik inhoudt en wat dat betekent. Dit doet ze door simpelweg voorbeelden te noemen van seksueel misbruik en seksuele intimidatie. Het doel; onderkennen dat het gebeurt en kinderen laten weten dat het bestaat.

Zoenen, het onderwerp dat besproken wordt met Siem de Jong, aanvoerder van Ajax. Dokter Corrie wordt zelf helemaal verlegen van hem, omdat het zo’n ontzettend knappe man is. Hij vertelt over zijn eerste zoen en Dokter Corrie geeft aan dat zijn zenuwen helemaal niet gek waren. Vervolgens laat ze met behulp van haar ‘assistent’ zien hoe je goed kan zoenen. Ook in dit fragment benadrukt ze dat een zoen prettig moet zijn, voor allebei. Net als vrijen. Na het weetje dat de gemiddelde leeftijd waarop jongeren zoenen 14 jaar en 22 weken is legt ze ook uit dat het geen ramp is als je jonger of ouder was bij je eerste zoen; alles kan.

In de media zijn verschillende berichten over het programma verschenen. Onder andere in De Wereld Draait Door werd er over gesproken. Hier zaten zes kinderen van de lagere school aan tafel die allemaal enthousiast zijn over Dokter Corrie. Stag, een van de scholieren: ‘Ik steek er niet echt iets van op, want we hebben het op school sowieso wel over seks enzo.’ De kinderen vinden het goed dat de onderwerpen op een grappige manier worden uitgelegd.

In ieder geval deze kinderen ervaren deze manier van uitleggen niet als aanstootgevend of vervelend. Wat ze er wel of niet van leren vinden ze zelf niet eens het belangrijkste, maar ze vinden het leuk om te kijken. Isa: ‘Ik vind het heel erg leuk en onze klas wilt altijd het liefst Dokter Corrie kijken.

Ook bij Pownews werd er aandacht aan besteed. Onderaan het item staan teksten als: ‘Dokter Corrie vergiftigt kindergeest’ en ‘Stijve piemels zijn eng!’. Ze laten de protestvoerders aan het woord.

Niet alleen in Nederland wordt er heftig gereageerd op deze manier van seksuele voorlichting:

The Post Online heeft een reportage gemaakt en de voor- en tegenstanders aan het woord gelaten. Ineke van der Vlught van Rutgers WPF: ‘Kinderen kijken uit naar Dokter Corrie en we zien Dokter Corrie meer als een opmaat voor seksuele voorlichting of seksuele vorming.’

Er zijn tijdens de petitie 8.000 handtekeningen opgehaald. Nog een reden die genoemd wordt is het ontnemen van de keuzevrijheid van de ouders. Wanneer scholen deze uitzending aan kinderen laten zien hebben ouders geen eigen zeggenschap meer over de manier waarop zij hun eigen kind seksueel opvoeden.

Zijn we conservatiever geworden in het gesprek over seks? Waarom mag er niet meer met humor over dit onderwerp gesproken worden? Seksuele voorlichting die op scholen gegeven wordt schijnt door een groep ouders gezien te worden als het beperken van hun eigen keuzevrijheid. Wat vind jij, hoe ver mag een school gaan in het geven van seksuele voorlichting? En wat zou volgens jou een goede manier zijn om dat te doen?

One thought on “Seksvoorlichting van Dokter Corrie: ‘Ik zal even voordoen hoe je moet zoenen, ik pak mijn assistent er bij.’

  1. Wiske says:

    Ik herinner me mijn leraar uit groep 8, die een banaan een condoom omdeed. We hadden het er op school best uitgebreid over. Aan mijn ouders had ik op gebied van seksuele voorlichting geen drol, ik vond het alleen maar awkward om het er met hen over te hebben. Nee, doe mij die Dokter Corrie maar, en onschuldige boekjes waarin alle technische aspecten worden uitgelegd; dan kan ik op mijn eigen geheime manier ontdekken wat er te ontdekken valt zonder dat mijn ouders er ook maar iets mee te maken hebben.

Laat weten wat je ervan vindt!

