Eef Lanoye: ‘Er werd opeens gedaan alsof ik een soort seksexpert ben.’

Foto Eef Lanoye

Eef Lanoye in Café West Utrecht.

De verhalen in Sterrenogen zijn direct en over de heftigheid van verlangen bestaat geen twijfel. Elf verhalen zijn gebundeld in het debuut van Eef Lanoye. “Zijn eerste vocht vloeit in mijn mond, ik vloei met hem mee.” Een zin uit het verhaal Het blauwe bal. Eef: ‘Ik hou ervan heel expliciet te praten en schrijven.’

Ik heb afgesproken in Café West in Utrecht, om de hoek bij Eef Lanoye. Ze is geboren in Vlaanderen en woont nu in Utrecht samen met vriend en dochter. Ze is 38 jaar oud en heeft turbulente periodes gekend in haar leven. Zo heeft ze in 2011 haar vaste baan opgezegd, haar huis verkocht en enkele maanden rondgetoerd in een Volkswagen camper door Bella Italia.Na haar reis door Italië is ze met haar camper teruggekeerd, maar heeft nog een tijdje rondgezworven – zoals ze het zelf noemt – in Nederland en België. In de zomer van 2012 veranderde dat en vond ze een huis dat vaststond, bij haar huidige vriend.

Ze heeft wel eens rode wangetjes gehad tijdens het schrijven. Kwam dat door de betekenis van de woorden? Eef: ‘Ik heb vooral in de kroeg zitten schrijven, anderen hadden geen idee!’ Het schrijven was voor haar vooral het technisch bezig zijn met taal. En voor erotische verhalen is het belangrijk dat het tot de verbeelding spreekt. ‘Bij de personages heb ik kort aangestipt wat ze doen en wat hun achtergrond is, de focus ligt op de seks. Het is vooral een lieve bundel, het gaat over vertrouwen en de liefde.’

Als je verhalen schrijft over vloeiende lichaamssappen, brandende billen en heftige trio’s ben je vast zelf heel ervaren? Een vraag die Eef vaak gehoord heeft en die het uitbrengen van het boek met zich meebracht. Natuurlijk houdt ze van seks maar het boek is een product gevormd uit fantasieën, verzinsels, ervaringen, verhalen van anderen en een dirty mind. Eef: ‘Het is fictie, het gaat niet over mij.’

Wat hebben de verhalen en Eef haar fantasieën betekend? Mensen denken dat ze een expert is, mannen die onzeker worden omdat zij vast hoge eisen stelt, vrienden die bij het lezen van haar verhalen teveel denken aan haar en vrienden die juist enthousiast zijn geraakt na het lezen van het boek. ‘Er werd opeens gedaan alsof ik een soort seksexpert ben. Het is nog altijd ongewoon dat vrouwen heel expliciet over seks schrijven.’ Er waren mannen die van de gelegenheid gebruik maakten om hun eigen verhalen ter inspiratie aan te bieden.

Ik lees een hoofdstuk uit Sterrenogen voor in de trein. Ook de man die naast ons zat in de coupé kreeg blosjes op zijn wangen.

Ik lees een hoofdstuk uit Sterrenogen voor in de trein. Ook de man die naast ons zat in de coupé kreeg blosjes op zijn wangen.

Ik krijg zelf spontaan rode wangen wanneer ik vraag naar een van haar verhalen. In De bosnimf en de ridder wordt een vrouw onderworpen aan twee Dobermann honden. De twee honden zijn enthousiast en nemen eigen initiatief tot het verwennen van  het hoofdpersonage en een andere vrouw in het verhaal. Eef blijft er nuchter onder: ‘Ik laat de honden enkel dingen doen in het verhaal waar ze zelf geen last van ondervinden. En nee, dit heb ik niet geschreven uit eigen ervaring.’ Voor mij was het confronterend om deze scène te lezen, ik probeerde het beeld van de vrouwen en honden uit mijn hoofd te bannen.

Seks met honden is een fantasie die ik zelf niet ken. Het is iets waar ik, zonder enige ervaring of kennis, een mening over heb gevormd die niet al te positief is. Het zijn dieren, ik vind ze stinken en de scène uit Ali G Indahouse is mijn referentiekader voor ‘seks met honden’. Nou is dat geen scène waar ik seksuele associaties mee heb en ik vind het niet erg dat zou te houden. Eef: “Waarom probeer je dat beeld uit je hoofd te bannen?” Eerlijk gezegd weet ik het niet. Misschien komt het door de maatschappelijke acceptatie die ontbreekt, mijn afschuw voor honden of simpelweg doordat ik liever opgewonden raak van een mens dan van een dier. Of ik moet erkennen dat ik een hokjesdenker ben, en deze opwinding niet in één van mijn hokjes past. Toegegeven, het is een opwindende scène. Maar juist die opwinding die ik voelde en merkte bij mezelf was iets wat ik niet kende, en niet wilde leren kennen.

‘Het is saai om te schrijven en je aan de werkelijkheid te houden. De lol en essentie van fictie schrijven, is dat je een verhaal alle kanten op kunt laten gaan. Je kunt jezelf helemaal laten gaan, alle controle los laten.’

Zo enthousiast praten en schrijven over seks, dan moet je eigen seksleven ook goed zijn? Eef: ‘Het is een geschenk als je verliefd wordt en het op seksueel gebied klikt en je daar over kan praten.’ Volgens Eef is seks heel gewoon. ‘Seks is iets heel natuurlijks, het hoort bij het leven, sterker zelfs, het zorgt voor leven. De sociale conventies, die zorgen voor gedoe.’

Laat weten wat je ervan vindt!

