Hoe de schijn van liefde gewekt wordt

Paradies: liebe; het eerste deel van de trilogie van Ulrich Seidl. Een film over Teresa, een vrouw van 50 die zich op haar vakantie in Kenia laat verleiden door Keniaanse beach boys. Ze betaalt de mannen voor seks en probeert meer dan seks alleen te krijgen.

De trailer geeft een goede indruk van de sfeer. Er is gebruikgemaakt van veel stilstaande beelden en aan de schoonheid van de omgeving is veel aandacht besteed.

Het is de maker gelukt om de kijker te laten vergeten dat het een film is, en geen documentaire. Teresa wordt gespeeld door Margareta Tiesel, Oostenrijkse en professioneel actrice. Haar mannelijke tegenspelers zijn allemaal amateurs. Dat de Keniaanse jongens geen geoefend acteurs zijn maakt het resultaat nog verbluffender.

Seidl_Paradies_Liebe_04

Teresa lijkt naïef. Ze laat zich keer op keer veroveren door een nieuwe beach boy, die hun handel hebben gemaakt van seks. Geen enkele man blijkt te vertrouwen, of zij houdt onterecht vast aan haar goedgelovigheid. Ze is op zoek naar aandacht, genegenheid en probeert een relatie met de mannen te ontwikkelen. De een na de andere man wijst die vorm van aandacht af. Maar ze houdt vol, ze betaalt netjes maar hoopt daar meer dan seks voor terug te krijgen.

paradies-liebe

Net wanneer het je lukt om te lachen om haar naïviteit, haar schaamteloze naakt zijn en de manier waarop ze de mannen probeert te leren hoe ze liefkozend moeten zijn krimpt je buik samen. Margareta Tiesel zet de rol van Teresa zo goed neer dat ze écht zo lijkt te zijn. Dan komt het besef dat er inderdaad vrouwen zijn die zich keer op keer zo laten vernederen. Er zijn echt mannen die in staat zijn vrouwen te laten geloven in liefde die enkel één nacht wordt genoten.

Paradis-bilde-5
Het lukt haar bijna, haar verovering op de juiste manier haar borsten te laten bespelen. Hij moet wat minder hard knijpen en zijn benadering is veel te direct. Ook zijn zoentechniek bevalt haar niet, veel te hebberig en ze zit niet te wachten op zijn hele tong in haar mond. Hij knikt geduldig, probeert en slaagt erin haar de indruk te geven zijn best te doen. Zij denkt hem veroverd de hebben maar hij ziet het geld al binnenstromen. Ulrich Seidl, de maker van de film, confronteert de kijker in iedere scène met haar onwetendheid.

07
Gelukkig lukt het Teresa om samen met haar vriendinnen een man te kijk te zetten, op Teresa’s verjaardag. Een toepasselijker verjaardagscadeau hadden ze niet kunnen bedenken dan het inhuren van een stripper. Compleet met een groene sombrero hoed op zijn hoofd en zijn penis voorzien van een roze strikje gooit hij zijn heupen los. De dames kijken verlekkerd en gegeneerd tegelijkertijd. Waar aan het begin nog sprake is van enige schaamte maken de vrouwen aan het eind gretig gebruik van zijn aanwezigheid.

Paradies-Liebe-review-7
Er zijn verschillende elementen die maken dat de wetenschap dat het een film is tijdens het kijken naar de achtergrond raakt. Constant wordt er gewisseld tussen Engels en Duits. De taalbarrière die in films vaak wordt weggenomen speelt hier juist een grote rol. Met dat de Keniaanse mannen veel Duits kunnen verstaan en hun best doen dit ook te spreken, wordt het succes van het sekstourisme bevestigd en benadrukt.
Het lijkt alsof Ulrich Seidl heeft geprobeerd niks mooier te maken dan het is. De vrouwen zijn allemaal vol en laten geen kans voorbij gaan om hun rondingen te tonen. De mannen hebben allemaal hun eigen manier van benaderen. Er is schaamhaar, bloot alsof er geen camera in de buurt is en gesprekken die zowel de speler als de kijker lijken te raken. Alles wat er gebeurt lijkt puur en echt te bestaan.

paradiesliebe
Het lukt de mannen Teresa te laten geloven in de mogelijkheid van liefde. Ze stellen haar teleur maar ze geeft niet op. Haar zoektocht naar aandacht en liefde wordt van heel dichtbij weergegeven. Ze stelt zich letterlijk en figuurlijk bloot, in haar rol als Teresa maar ook als actrice. Zoveel schaamte, gene en ongemak in één film. Je wilt haar waarschuwen, behoeden voor een volgende misstap. Maar ze ziet het niet. De seks is voor haar een weg naar liefde.

Paradies-Liebe_Presse2
Koos ze er maar voor om naast haar vriendin op haar ligstoel te blijven liggen. Vanaf een veilige afstand de mannen te observeren en zich niet in te laten met hun gladde praatjes. Maar zonder vrouwen als Teresa was deze film niet tot stand gekomen. Het is haar niet om de seks te doen maar de stap verder wordt door geen van de mannen gezet. De schijn van liefde die door de mannen gewekt wordt is verleidelijk genoeg om geld voor neer te leggen.

Advertisements

Laat weten wat je ervan vindt!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s